"Aku masih mencari Dia, dalam pencarian diriku,
Aku mahu mengenali Dia, dalam manifestasi cintaku.
Aku paksikan rindukan Dia, sebagai bukti Dia syurgaku.
Pada Dia Yang Satu, hidupku matiku hanya untukMu".
-LayyinulQalbie-

Thursday, December 30, 2010

YA ALLAH, AKU JATUH CINTA!



"Isya..."
 Isya memalingkan wajahnya ke arahku.
"Ya...ada apa, Ira?"
"Saja.." tuturku tergantung di situ. Malu.
" Loh...cakaplah..."
"Ira rasa Ira dah jatuh cinta pada seseorang,"
Aku lihat mata Isya sedikit terbeliak.
"Wah..biar betik, orang yang susah jatuh cinta macam Ira ni dah pandai dah ya! Siapa? Cakaplah..budak fac (fakulti) kita ke?,"
Aku menggeleng perlahan. Membiarkan Isya tertunggu jawapannya.
Ya, muka Isya kulihat penuh dengan tanda tanya. 
Pantas jemariku membuka tetingkap mozilla firefox di lappy, mencari Google image.
"Ira jatuh cinta dengan dia....," aku 'perlihatkan gambar orang tersebut kepada Isya..
Isya tergelak terbahak-bahak. 

 Aku menjeling Isya. Sampai hati..kecik hati tau!
"Pak Arab mana pulak yang kau jatuh cinta ni? Lawak la Ira ni.. Eh, Isya nak bersiap nih, karang lambat pulak nak keluar,"

"Ye la... tak percaya sudah," aku separuh berbisik.
Aku memandang raut wajah dia kembali di skrin lappy. Tenang, damai sekali.

Bagaimana aku tidak jatuh cinta andai mendengar alunan bacaannya bisa buat air mataku menitis,
Bagaimana aku tidak jatuh cinta, andai nyanyian kalamnya bisa mengubat hati resah mahupun sedih, 
Bagaimana aku tidak jatuh cinta, andai dia mampu buat aku berasakan  Quran denganku kini dekat sekali...

Pada orang lain, mungkinlah biasa.. tapi padaku tersangat luar biasa andai sekiranya halwa telinga yang agak kurang 'mencintai' alunan Kalamullah, kini berubah total dengan kehendak Allah melalui dirinya... Subhanallah!
Cuba per'hati'kan......




'Perkenalanku' dengan dia

Namanya Misyari Ar Rasyid. Sedap kan? Syeikh Misyari Rashid Al-Afasy, anak kelahiran Kuwait. 
Siapa dia? 
Dia adalah merupakan qari yang terkenal di dunia.
Tapi malangnya ... =( ..dia (beliau adalah lebih tepat untuknya) telah berkahwin dan mempunyai 2 orang anak.huhu..
 (Memang aku tak layak untuknya, bagai angkasa lepas dengan bumi!)
Syeikh Misyari merupakan pakar dalam 10 jenis bacaan dan juga penterjemah al-Quran. Selalu muncul di media dan mempunyai minat yang mendalam dalam ilmu al-Quran. Punyai ramai peminat di dunia kerana pembacaan ayat al-Qurannya amat baik,dan menyentuh hati.Beliau mendapat pendidikan di Universiti Islam Madinah, Kolej al-Quran & Pengajian Islam. Beliau belajar al-Quran melalui Syeikh Ahmad Abdul Aziz Al-Zaiat, Syeikh Muhammad Sadiq Al-Minshawi, Syeikh Mustafa Ismail dan Syeikh Abdul Basit Abdul Samad. Dan beliau juga mempunyai album nasyid, yang menyebabkan anda 'cair' dengan ayat-ayat yang mengajak kepada Allah.

Sangat syahdu, membelai jiwa, yang mampu membeli jiwaku saat terasa jauh dari Tuhan.


'Pertemuan'ku dengannya merubah segalanya. kecintaanku pada Avril Lavigne, Mandy Moore (suatu ketika dulu) telah berubah, ke arah mencintainya... ya, mencintai orang-orang soleh sepertinya..., mencintai orang -orang yang berjuang di atas jalanNya, yang mencintai Allah dan Rasul... dan yang lebih penting, membawa kepada Kalamullah, bait-bait Tuhan yang bukan seharusnya sahaja dihayati keindahannya, namun untuk diamalkan sebagai cara hidup... mungkin aku terlalu lagi jauh kan, tapi..InsyaAllah, InsyaAllah pasti kucuba, kerana aku mahu berada dengan insan yang kucinta.. maksudku bukan saja 'dia' tetapi bersama-sama orang-orang soleh, para tabi'in,sahabat, dan sudah semestinya kekasih terpuji Illahi.

Sabda Rasulullah;“Apa pun yang paling kauperhatikan akan menentukan apa yang akan terjadi padamu saat kebangkitan. Di akhirat, kalian akan bersama dengan apa dan siapa pun yang kalian cintai.”

~dan aku mahu terus 'bercinta' dalam alunan AYAT-AYAT CINTA dari TUHAN... bersama 'dia' yang kucinta,

Perkongsian santai 
Selembut Hatiku, Hamba Allah yang hina.




0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KITA SEHATi

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes